Díky bankovní identitě se klienti služby Upvest zaregistrují za pár sekund

Výzva
Platforma Upvest se potýkala se ztrátou klientů během procesu registrace. Zejména v bodě, kdy měli klienti vyfotit a nahrát své doklady, aby splnili povinnou AML legislativu. V Upvestu proto hledali řešení, kterým proces registrace zjednoduší a identitu klientů už nebudou muset jednotlivě prověřovat zaměstnanci back office.
Řešení
Upvest zavedl Bank iD, díky kterému mohou noví klienti ověřit svou totožnost přes svoji bankovní identitu. Nemusí už vyplňovat osobní údaje ani fotit kopie dokladů, pouze se přihlásí jako do své banky a potvrdí předání potřebných údajů.
Výsledek
- Průměrná délka registrace se zkrátila z minut na pár sekund a po uživatelích se nepožaduje žádná akce kromě pár kliknutí.
- Ztrátovost klientů v registračním procesu klesla o desítky procent.
- Zaměstnanci mohou desítky hodin měsíčně věnovat jiné práci než je ověřování identity klientů.
- Registraci přes Bank iD využívá více než 70% nových klientů.
Usnadněte si splnění AML legislativy pomocí Bank iD
Bankovní identita je nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak vzdáleně ověřit identitu vašich klientů a jednoduše vyřešit legislativní povinnosti.
Proces ověřování býval zdlouhavý a klienti ho nedokončovali
Českou plaformu Upvest využívají klienti už od roku 2017 k investování do nemovitostí. Jako investiční společnost má Upvest povinnost ověřovat identitu svých klientů podle AML zákona. Musí ověřit, že jejich zákazník je skutečně ten, za koho se vydává, a nechystá se zneužít jejich byznys k praní špinavých peněz nebo k financování terorismu.
Zkratka AML pochází z anglického Anti Money Laundering, tedy proti praní špinavých peněz.
Pro tyto účely dříve v Upvest využívali online rozhraní, kde zákazník vyplnil vše potřebné. Klienti zde museli nejprve vyplnit řadu osobních informací, aplikace jim poté odeslala SMS zprávu s odkazem, přes který do systému vyfotili a nahráli dva doklady totožnosti. Zaměstnanci back office poté identitu u každého jednotlivého klienta ověřovali.
Kromě toho musel Upvest sbírat například prohlášení o tom, že klient není tzv. politicky exponovanou osobou, a o jeho daňovém rezidentství. Pro klienty byl proces zdlouhavý a vyžadoval hodně úkonů. Významná část klientů ho proto nedokončila.
„Před zavedením Bank iD jsme v datech viděli, že řada klientů se zastaví v bodě, kdy nám mají odeslat kopii svého dokladu totožnosti. Často tento krok odkládali na jiný den, aby si na to udělali čas, nebo proces nedokončili,“ říká Petr Volný.
V Upvestu tak v roce 2022 začali hledat řešení, které:
- klientům usnadní ověřování identity,
- zabrání odchodu klientů během registrace
- a zjednoduší povinnou AML administrativu pro interní tým.
Implementace Bank iD během několika dní
Když se v Upvestu dozvěděli, že Bankovní identita má k dispozici přesně takové řešení, které hledají, rozhodli se ho zkusit. Stali se tak jednou z prvních společností, která pomocí služby Bank iD IDENTIFY AML začala ověřovat identitu klientů.
„Neměli jsme jistotu, zda klienti skutečně budou Bank iD používat, ale jejich zájem nakonec předčil naše očekávání. Lidé jsou dnes zvyklí se pomocí bankovní identity přihlašovat do různých státních systémů a vítají, že tuto možnost mají i u nás,“ říká Petr Volný.
Ověřování pomocí bankovní identity funguje tak, že klient se místo vyplňování osobních údajů do formuláře a focení dokladů přes telefon v aplikaci Upvest jenom přihlásí stejně jako do svého bankovnictví a potvrdí odeslání údajů. Celý proces registrace se tak zkrátí z minut na pouhé vteřiny. Navíc je bezpečnější a administrativně méně náročný.
Samotné propojení klientské aplikace Upvestu s bankovní identitou bylo hotové v rámci několika dní. Šlo o jednoduchý proces: v Upvestu dostali od Bank iD pozvánku do developerského prostředí, ve kterém propojili svou aplikaci s rozhraním Bank iD.
„Implementaci jsme měli hotovou v řádu dnů a žádný zádrhel při ní nenastal. V podstatě jsme si jen dvakrát pinkli zprávu se serverem Bank iD a bylo to. Technologicky je z mého pohledu Bank iD skvěle vymyšlené,“ říká Petr Volný.
Upvest přes Bank iD ověřuje identitu klientů zcela automaticky
Než Upvest nasadil ověřování identity pomocí Bank iD, řešili identifikaci nových zákazníků takto:
- klient vyplnil a odeslal formulář s osobními údaji, spolu s fotkami dokladů
- pracovník back office ověřil fotky pomocí interního checklistu (např. zda je doklad platný, má čitelné údaje nebo nerozmazanou fotku),
- pokud u fotky objevil nedostatky, požádal klienta o novou,
- údaje z dokladů poté ručně přepisovali do interního systému.
Tento proces zabral několik minut. Když se objevily komplikace, natáhl se až do desítek minut. Pokud se za den registrovalo více nových klientů, zabralo ověření jejich identity zaměstnancům velkou část pracovní doby.
Po implementaci Bank iD se proces zjednodušil tak, že:
- zákazníci pomocí své bankovní identity odešlou své údaje Upvestu,
- Upvest od banky dostane potvrzení, že zákazník je identifikovaný,
- aplikace údaje automaticky zaeviduje.
„Víme, že AML legislativa je důležitou součástí naší práce a chceme ji dělat správně, ale zároveň nechceme s rostoucím počtem klientů budovat velké oddělení, které by mělo na starost čistě jen tuto agendu. Proto jsme rádi, že díky bankovní identitě máme s ověřováním minimum práce,“ říká Petr Volný.
Celý proces identifikace zákazníka probíhá automaticky a bez žádného většího zásahu kolegů z back office. Díky tomu nemusí Upvest s rostoucím počtem nových klientů najímat nové lidi.
Podvodníci už v Upvestu špinavé peníze nevyperou
Po ověření identity klienta dostane Upvest od banky veškeré potřebné informace včetně potvrzení, že klient je skutečně tím, za koho se vydává. Zaměstnanci Upvestu se tak nemusí bát pokut od finančního úřadu kvůli tomu, že jim ověřovacím sítem nedopatřením proklouzne někdo s nekalými úmysly (s rozmachem AI technologií je totiž rozpoznání zfalšovaných dokladů náročnější než kdy dřív).
„Dříve se stávalo, že se k nám jednou za čas snažil registrovat někdo
s falešným dokladem totožnosti. Odpovědnost za to, že tyto podvodníky odhalíme, byla na nás a některé falešné doklady byly poměrně zdařilé, takže je nešlo poznat na první pohled. Díky bankovní identitě nás už tyto situace stresovat nemusí, protože identitu klienta už před námi ověřila jeho banka,“ říká Petr Volný.
Banka také Upvest upozorní na nestandardní klienty. Například pokud je klient politicky exponovaná osoba a je tak podle AML zákona potřeba provést jeho podrobnější ověření.
Zákazníci Upvestu si Bank iD oblíbili, používá ho většina z nich
Upvest zavedl ověření přes bankovní identitu na podzim roku 2022 a už za pár měsíců šlo o nejčastěji používaný způsob ověřování identity při registraci nových zákazníků. Dnes registraci přes Bank iD využívá přes 70 % nových klientů, kteří chtějí s Upvestem investovat.
„Už dlouho platí, že většina našich klientů se registruje přes Bank iD. Jejich počet roste výrazně rychleji než počet klientů, kteří prochází manuálním ověřením. Vnímáme, že Bank iD se postupně etabluje jako důvěryhodný způsob autentifikace. Klienti jsou zvyklí se pomocí bankovní identity přihlašovat do banky nebo systémů státní správy, a když tuto možnost vidí také u nás, vzbuzuje to u nich důvěru,“ popisuje Petr Volný.
Ověřování pomocí bankovní identity je pro klienty Upvestu výrazně rychlejší a pohodlnější. Bankovní identitu má dnes k dispozici 6,5 milionů lidí v Česku, jsou zvyklí ji používat, a proto ji před manuálním ověřením preferují. Díky tomu Upvestu výrazně klesla ztrátovost klientů v bodě, kdy museli vyfotit a nahrát fotografie svých dokladů.
„Svým způsobem nám bankovní identita usnadňuje budování vztahu s klienty. Když u vás klienti investují miliony korun, tak s nimi nechcete vést e-mailový ping-pong o tom, že jim na fotce občanky chybí rožek dokladu. Dřív se to stávalo a bývalo to nepříjemné pro obě strany. U registrace pomocí Bank iD už se to stát nemůže,“ říká Petr Volný.
Usnadněte si splnění AML legislativy pomocí Bank iD
Bankovní identita je nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak vzdáleně ověřit identitu vašich klientů a jednoduše vyřešit legislativní povinnosti.
Další informace o AML a Bank iD najdete v článcích
Finanční analytický úřad (FAÚ) má na starosti agendu vyplývající z AML zákona. Jak probíhají kontroly a jaké sankce hrozí se dočtete v rozhovoru.
Stali jste se povinnou osobou v rámci AML zákona a potřebujete návod, jak splnit všechny legislativní povinnosti? V článku vás vším provedeme.
Usnadněte si splnění AML legislativy pomocí Bank iD
Bankovní identita je nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak vzdáleně ověřit identitu vašich klientů a jednoduše vyřešit legislativní povinnosti.