Bank iD tiskové zprávy

Do konce roku skončí platnost 86 tisíc řidičských průkazů, požádat o nový lze online

Jen necelé tři měsíce zbývají na výměnu téměř 86 tisíc řidičských průkazů v Česku. Řidičský průkaz platí deset let, takže je snadné na jeho výměnu zapomenout. Výměna je zdarma a lze o ni požádat až 90 dní před koncem platnosti. Jízda s neplatným dokladem může vést k pokutě až 2 500 Kč. Díky bankovní identitě, nejrozšířenějšímu způsobu digitálního ověření totožnosti, lze o nový řidičský průkaz snadno požádat online přes Portál dopravy.

„Žádost o nový řidičák mohou lidé rychle, jednoduše a pohodlně vyřídit online ze svého domova s pomocí bankovní identity. Ne vždycky to mají občané k úřadu s rozšířenou působností blízko. Navíc každá cesta na úřad stojí čas, peníze a často i nervy. Díky Bank iD si mohou lidé jednu takovou cestu ušetřit,“ říká výkonný ředitel společnosti Bankovní identita Marek Růžička.

Díky bankovní identitě není nutné žádat o nový průkaz osobně na úřadě. Online žádost o nový řidičský průkaz přes Portál dopravy může podat každý, kdo má bankovní identitu. Stačí se přihlásit pomocí své bankovní identity, zkontrolovat předvyplněnou žádost a odeslat ji. Běžná výměna řidičáku je zdarma, o nový řidičský průkaz lze požádat nejdříve 90 dnů před koncem platnosti toho stávajícího. Nový řidičský průkaz je pak hotov do 20 dnů a k vyzvednutí je na kterémkoliv z 206 obecních úřadů obcí s rozšířenou působností.

Bankovní identita je nejčastěji používaný způsob ověření totožnosti online. Pro uživatele je její využívání navíc zdarma. Tuto službu už v Česku použilo čtyři a půl milionu lidí. Jejich počet se každoročně zvyšuje.

KrajPočet řidičáků
Hlavní Město Praha9289
Jihočeský5917
Jihomoravský9854
Karlovarský2160
Královéhradecký4568
Liberecký3307
Moravskoslezský8920
Olomoucký5098
Pardubický4263
Plzeňský5138
Středočeský11823
Ústecký6298
Vysočina4503
Zlínský4718
Celkem85856

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Bankovní identita spustila elektronické podepisování pro každého

Bankovní identita spustila novinku, která lidem umožní podepsat dokumenty elektronicky bez registrace. Služba je pro veřejnost zdarma, stačí počítač nebo mobil a bankovní identita. Tuto službu ocení všichni zejména pokud potřebují podepsat přihlášku, předávací protokol, prohlášení, potvrzení, souhlas nebo smlouvu např. o pronájmu.

„Jsem rád, že více než 4 miliony občanů už používají svoji bankovní identitu pro online identifikaci u státních a firemních služeb. Teď bychom jim rádi usnadnili také podepisování dokumentů, a to elektronicky a průkazně. Proto spouštíme novou službu, kde si každý může vyzkoušet podepsat dokument zaručeným elektronickým podpisem přes bankovní identitu. Věříme, že díky naší službě se se elektronické podepisování v České republice stane stejně běžné jako platba kartou,“ vysvětluje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Nová služba využívá zaručený elektronický podpis Bank iD SIGN, díky němuž lidé vždy jednoznačně prokáží, kdo a kdy dokument podepsal a že dokument nebyl po podpisu změněn. Nemusí instalovat žádné aplikace a ani se registrovat, stačí jim bankovní identita, tu má dostupnou více něž 6,5 milionu klientů českých bank.

Elektronický podpis přes bankovní identitu lidé využijí v běžných životních situacích, při podepisování dokumentů s fyzickými osobami, s podnikateli nebo firmami. Tento způsob podpisu je pohodlnější než tisk dokumentu, jeho podepsání tužkou a následné skenování.

Elektronický podpis má v České republice dlouhou historii. Před 24 lety, dne 1. října 2000, nabyl účinnosti Zákon o elektronickém podpisu. Dosud však jeho masivnímu rozvoji bránila především složitost a náročnost jeho používání.

„Zahraniční data ukazují, že země, kde veřejnost běžně využívá elektronické podpisování, jako je například Estonsko, přineslo úsporu 2 % HDP. Podobnou úsporu by mohlo rozšíření elektronického podpisování přinést i Česku,“ doplňuje Marek Růžička

Jak to funguje?

Podepisující nahraje dokument ve formátu PDF, určí umístění svého podpisu v dokumentu, vybere banku a přihlásí se prostřednictvím bankovní identity stejně jako do svého internetového bankovnictví. Odsouhlasí předání osobních údajů potřebných k podpisu, následně si může podepsaný dokument stáhnout. Celý proces je intuitivní a probíhá bez nutnosti instalace dalších aplikací nebo softwaru.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Rok spolupráce VZP a Bank iD: 300 000 přihlášených klientů

K přihlášení do aplikace Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), největší zdravotní pojišťovny na českém trhu, využilo bankovní identitu už 300 tisíc klientů. Možnost přihlašování přes Bank iD do portálu Moje VZP a VZP point, který používá 1,8 milionu klientů, spustila VZP ČR přesně před rokem.

Bezpečné a jednoduché digitální přihlašování přes bankovní identitu usnadňuje komunikaci s pojišťovnou, odlehčuje provoz poboček a pomáhá zvýšit počet online klientů. Přes Moje VZP lze požádat o příspěvek z fondu prevence, zkontrolovat přehled zdravotní péče vykázané lékaři, nahlásit nové kontaktní údaje nebo požádat o novou kartičku pojištěnce.

„Přihlašování přes bankovní identitu je v současné době naprostým standardem, který Češi využívají denně pro komunikaci se soukromou sférou i veřejné správou. Bankovní identita nejen zjednodušuje a zrychluje celý proces, ale hlavně odstraňuje bariéry a usnadňuje život lidem v mnoha oblastech, zdravotnictví nevyjímaje,“ řekl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Zhruba třetina všech registrací do portálu Moje VZP se v průběhu uplynulého roku uskutečnila právě prostřednictvím Bank iD. I z toho jasně vyplývá, že klienti bankovní identitu dobře znají a rádi ji využijí i pro komunikaci se svojí zdravotní pojišťovnou. Počet klientů využívající online komunikaci kontinuálně roste a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ uvedl Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

Přes bankovní identitu lze ověřit totožnost pro registraci do aplikace Moje VZP a následně ji využívat k přihlašování. Za rok spolupráce využilo bankovní identitu k přihlášení téměř 300 tisíc unikátních pojištěnců, a to nejen pro sebe, ale například i pro nahlášení svých dětí.

Elektronické komunikační nástroje VZP klientům dále umožňují ověření stavu pojištění (s možností nahlásit změnu tzv. kategorie pojištěnce), sledování přehledu plateb pojistného a v případě nedoplatku i jeho rychlé úhrady, nahlášení ztráty průkazu pojištěnce nebo přihlášení novorozence k VZP ČR, a také komfortní řešení některých dalších životních situací. Tyto služby vítají rovněž OSVČ klienti, kteří díky nim mohou snadno a rychle podat přehled OSVČ bez složitého vyplňování informací, které již VZP o klientovi eviduje. Pro většinu služeb lze využít i zjednodušenou mobilní aplikaci.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než šest milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem. 

Bank iD aktuality

LISTOPAD 2024

ŘÍJEN 2024

ZÁŘÍ 2024

Bank iD infografiky

Bankovní identita v každodenním životě

pdf

Kdy vám bankovní identita ulehčí život?

pdf

Bankovní identita
data 2024

pdf

Kontakt pro média

Leila Goulliová

marketing a PR
PR@bankid.cz