Rozhovor s FAÚ: V čem firmy při plnění AML legislativy nejčastěji chybují a jaké za to hrozí pokuty

Finanční analytický úřad (FAÚ) má na starosti převážnou část agendy vyplývající ze zákona č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (tzv. AML zákon). Mimo jiné dohlíží na to, že podnikatelé a firmy, kterých se AML zákon týká, dostatečně zjišťují a ověřují identitu svých klientů a provádějí kontrolu klienta, při které odhalují podezřelé transakce. Zeptali jsme se ředitelky právního odboru FAÚ, JUDr. Ing. Magdaleny Plevové, jaké jsou nejčastější chyby při plnění AML legislativy, jak probíhají kontroly ze strany úřadu nebo jaké sankce za porušení zákona hrozí.

Jakým způsobem Finanční analytický úřad dohlíží na to, že povinné osoby, tedy firmy a instituce, dodržují AML legislativu?

Namátkové kontroly provádíme na základě interního plánu, ale podnikáme také ad hoc kontroly na základě podnětů, které dostaneme. Kontrolujeme buď přímo na místě, tedy v provozovnách firem, nebo i na dálku. Přímo ve firmách obvykle provedeme 15 až 30 kontrol ročně podle jejich složitosti. Na dálku provádíme tzv. tematické kontroly, které se zaměřují jen na určitou část AML legislativy, například vyhodnocení písemných dokumentů vnitřních zásad, které musí některé povinné osoby vytvořit. V případě, že zjistíme pochybení, zahajujeme přestupkové řízení.

Jaké jsou nejčastější chyby při plnění AML povinností a jak jim mohou firmy nejlépe předcházet?

Firmy nejčastěji chybují při provádění identifikace (tedy zjišťování a ověřování identity klienta nebo osoby jednající za klienta) a kontroly klienta. Například dostatečně nezjistí všechny identifikační údaje požadované AML zákonem nebo neověřují, že jejich klient je skutečně tím, za koho se vydává. Například nezkontrolují platnost předloženého občanského průkazu nebo nezjistí státní příslušnost klienta. Také se opakují pochybení při zjišťování skutečného majitele klienta právnické osoby nebo svěřenského fondu anebo zjišťování zdroje finančních prostředků užitých v obchodu.

Předejít tomu mohou zejména tak, že se podrobně seznámí s povinnostmi plynoucími z AML zákona a příslušných podzákonných předpisů, například na webu FAÚ. Dále doporučujeme porozumět rizikům praní peněz a financování terorismu, kterým je vystavena jejich profese, a zavést odpovídající strategie a postupy ke zmírnění těchto rizik. Jinými slovy nastavit vnitřní zásady a postupy tak, aby minimalizovaly toto riziko včetně podvodů ze strany potenciálních klientů.

Jaké hlavní kroky by měla podniknout firma, která chce mít jistotu, že AML povinnosti splňuje?

Závisí to hodně na velikosti společnosti, ale základem je určení AML officera. Tedy osoby, která bude ve firmě zodpovídat za dodržování předpisů v oblasti AML. Dále je důležité důkladné proškolení zaměstnanců, kterých se AML týká – například těch, kteří uzavírají klientské zakázky. Plus ještě vypracování interních dokumentů, jako je hodnocení rizik dle § 21a AML zákona a na něj navazující systém vnitřních zásad dle § 21 AML zákona – tyto dokumenty musí mít v písemné podobě jen některé povinné osoby, ale pro všechny (až na pár výjimek) platí, že je musí mít v praxi zavedeny.

TIP: Poznejte AML zákon podrobně

Pokud se ještě v AML problematice tolik neorientujete, přečtěte si náš článek. Srozumitelně v něm popisujeme vše, co o AML zákonu potřebujete vědět.

Pozorujete nějaké nové trendy v praní špinavých peněz?

V posledních letech jsou k praní špinavých peněz a financování terorismu často využívány služby firem a osob, které obchodují s virtuálními aktivy, jako jsou například kryptoměny. Tyto subjekty by měly být při hodnocení rizik a plnění AML legislativy obvzláště pozorné. 

Jaké další sektory jsou dnes z pohledu praní špinavých peněz nejrizikovější, a tím pádem jsou častějším předmětem kontrol?

Podle nadnárodního hodnocení jsou rizikové zejména sektory, kde se ve velkém pracuje s hotovostí. Typicky se využívají kurýři pro převážení hotovosti, peníze se často perou přes směnárny nebo soukromé bankomaty. Na pozoru musí být také poskytovatelé služeb spojených se zakládáním právnických osob a svěřeneckých fondů a provozovatelé online hazardních her. Často také dochází ke zneužívání právnických a poradenských profesí. 

Dle posledního národního hodnocení rizik je pak konkrétně v ČR vysoké riziko v oblasti platebních služeb, úschovy cenností, obchodu s nemovitostmi, právního poradenství, poskytování služeb pro právnické osoby a svěřenecké fondy, obchodu s hotovostí a už zmíněných služeb spojených s virtuálními aktivy. Tyto segmenty jsou rizikové hlavně proto, že umožňují anonymitu a netransparentnost klientů, nebo nemají dostatečnou regulaci, není v nich dostatečná osvěta ohledně hrozeb nebo v nich není dobře nastavená spolupráce veřejného a soukromého sektoru. 

Statistiky FAÚ a AML zákona v uplynulých letech

2020
2021
2022
2023
2024

Celkem oznámených podezřelých obchodů

4 860

5 693

6 145

7 114

6 485

Podaná trestní oznámení

426

512

935

995

713

Zajištěné prostředky

3,9 mld. Kč

2,0 mld. Kč

2,6 mld. Kč

3,8 mld. Kč

3,2 mld. Kč

Jaké sankce hrozí podnikatelům, kteří AML zákon nesplní?

Od roku 2021 došlo v AML zákoně ke zvýšení horní hranice pokut u některých přestupků, takže za vážné pochybení v oblasti AML hrozí povinným osobám pokuta až 10 milionů Kč a u kvalifikovaných skutkových podstat to může být až 30 mil. Kč, přičemž pro úvěrové a finanční instituce je ta horní hranice až 130 mil. Kč.

Pokuta je ale jen jedním z druhů správních trestů. V některých případech může FAÚ povinné osobě uložit opatření k nápravě zjištěného nedostatku bez uložení pokuty nebo naopak při opakovaném porušení uložit zákaz činnosti.

Jak vypadá typická kontrola na místě a na co se inspektoři nejvíc zaměřují?

Při kontrole na místě musí povinná osoba prokázat uplatňování odpovídajících postupů při identifikaci a kontrole klientů podle AML zákona, vlastního hodnocení rizik a systému vnitřních zásad. Naši inspektoři kontrolují zejména to, jak má firma procesy spojené s AML zákonem nastavené a zda probíhá identifikace a kontrola klientů včas a je odpovídající rizikům, která s sebou nese klient – respektive obchodní vztah, produkt nebo nabízená služba. Kontrolují také správné uchovávání údajů o klientech a transakcích dle § 16 AML zákona nebo povinnosti spojené s kontaktní osobou a školením zaměstnanců.

Co dělat, když jako povinná osoba zjistím, že jsem v AML povinnostech něco zanedbal? Mám šanci to napravit, nebo mi hned hrozí pokuta?

To dost závisí na tom, o jaký nedostatek se jedná. Když povinná osoba nějaký nedostatek odhalí, měla by ho co nejdříve napravit. Pokud například zjistím, že jsem FAÚ nenahlásil kontaktní osobu dle § 22 AML zákona, tak ji bezodkladně nahlásím. Pokud jsem ale například již provedl jednorázový obchod s klientem, ale měl jsem povinnost obchod neprovést a oznámit ho FAÚ jako podezřelý (např. šlo o sankcionovanou osobu), tak už to zhojit nepůjde.

Jak se v Česku postupně mění přístup k AML? Lze očekávat, že se byrokracie spojená s AML zjednoduší?

Přístup k AML se v Česku mění zejména podle evropské legislativy a podle mezinárodního hodnocení Česka v oblasti AML. S ohledem na kauzy praní peněz v EU dochází v AML legislativě k velkým změnám. Ta hlavní přijde 10. července 2027, kdy nabude účinnosti tzv. unijní AML balíček, který mimo jiné zavede závazný přímo účinný právní předpis pro povinné osoby (tzv. AML nařízení). Ten v praxi umožní více využívat outsourcing u některých povinností, což může spoustě povinných osob zjednodušit administrativu. Na druhou stranu budou povinné osoby muset sledovat předpisy nového orgánu (AMLA) pro boj s praním peněz na evropské úrovni.

Jak si česká AML legislativa stojí ve srovnání s jinými evropskými zeměmi? Jsme v ní přísnější, nebo spíš liberálnější?

Česká AML legislativa vychází z evropské AML směrnice, takže jsme na tom podobně jako jiné členské státy. Se zavedením zmíněného AML balíčku se harmonizace napříč státy ještě více prohloubí.

TIP: Vyřešte povinnosti spojené s AML zákonem pomocí bankovní identity

Bankovní identita je nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak vzdáleně ověřit identitu vašich klientů a jednoduše vyřešit legislativní povinnosti.

  • Klient zvládne odbavit ověření totožnosti sám a zabere mu to jen pár minut.
  • Zbavíte se administrace spojené s ručním ověřováním a archivováním dat.
  • Identitu klientů neověřujete – pouze převezmete již ověřené údaje od jejich banky.
  • Nepoctiví klienti nemohou doklady zfalšovat. 
  • Tento způsob ověřování preferuje Finanční analytický úřad i samotní klienti.