AML zákon srozumitelně: vše, co potřebujete vědět

AML zákon vznikl jako prevence praní špinavých peněz a financování terorismu. Podnikatelé a firmy z vybraných odvětví musí ověřovat identitu svých zákazníků, průběžně je kontrolovat a všechny podezřelé aktivity hlásit Finančnímu analytickému úřadu.

S tímto článkem si uděláte základní přehled v AML zákoně a zjistíte, zda se vás týká, jaké máte povinnosti nebo jaké jsou postihy za jeho porušení.

ilustrativní obrázek článku

Co je AML zákon

AML zákon, nebo také celým názvem zákon č. 253/2008 Sb., o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, nabyl účinnosti v září 2008 a od té doby prošel několika novelami.

Jde o zákon, který převádí do českého práva mezinárodní standardy a směrnice Evropské unie, které se snaží zabránit:

  • praní špinavých peněz,
  • financování terorismu
  • a financování šíření zbraní hromadného ničení.

Zkratka AML pochází z anglického Anti Money Laundering, tedy proti praní špinavých peněz.

Jak AML zákon zamezuje praní špinavých peněz

Špinavé peníze jsou nelegálně získané finanční prostředky (například z prodeje drog, krádeží nebo úplatků). Aby mohli pachatelé nelegální činnosti se špinavými penězi normálně platit, potřebují nejprve zamaskovat jejich nekalý původ – tomuto procesu se říká praní špinavých peněz. Peníze mohou čistit například fiktivní fakturací, převodem na offshore (zahraniční) účty nebo obchodními transakcemi.

Těmto nekalým činnostem se AML zákon snaží zamezit tím, že některým podnikatelům (fyzickým a právnickým osobám) ukládá specifické povinnosti. Cílem je ověřit si, odkud pochází peníze u finančních transakcí vyšší než běžné hodnoty. Vybraní podnikatelé musí:

  • ověřovat identitu svých zákazníků při uzavírání obchodního vztahu,
  • kontrolovat jejich transakce po celou dobu trvání obchodního vztahu
  • a v případě podezření na nekalé aktivity nahlásit klienta Finančnímu analytickému úřadu (FAÚ).

AML zákon zamezuje praní špinavých peněz také tím, že stanovuje pravidla, díky kterým lze podezřelé transakce včas odhalit a zastavit. Například:

  • nikdo si nemůže založit anonymní účet (takže každá transakce je spojená se jménem konkrétní osoby s jedinečnou identitou a historií)
  • banka (nebo jiná instituce či úřad) může klienta požádat, aby doložit původ peněz.

Díky tomu je vždy dohledatelné, kdo stojí za jakou transakcí.

Zde je pro lepší představu pár příkladů:

  • Prodejce zlata si všimne, že klient chce nakoupit investiční zlato ve velkém množství a hodlá platit hotově. Tvrdí, že peníze pochází z prodeje nemovitosti. Prodejce zlata má právo si od zákazníka vyžádat kupní smlouvu na nemovitosti, a pokud zákazník odmítne, obchodník mu žádné zlato neprodá.
  • Klient „rozdrobuje“ své vklady (tzv. smurfing) – například 15× po sobě vloží na svůj spořicí účet 10 000 Kč. Spořitelna to nahlásí FAÚ jako podezřelou činnost.

Finanční analytický úřad a jeho role

FAÚ neboli Finanční analytický úřad je samostatný úřad, který je podřízený Ministerstvu financí. Funguje jako finanční zpravodajská jednotka pro Českou republiku v boji proti praní špinavých peněz a financování terorismu. Má na starosti veškerou agendu spojenou s AML zákonem.

Mezi činnosti úřadu patří mimo jiné:

  • příjem a analýza oznámení o podezřelých obchodech,
  • dohlížení na plnění povinností podle AML zákona,
  • koordinování mezinárodních sankcí spojených s AML zákonem,
  • vyhodnocování rizik v oblasti praní peněz a financování terorismu v Česku.

Jako povinná osoba (podnikatel nebo firma, kterých se AML zákon týká) budete s FAÚ v kontaktu nejčastěji při nahlašování podezřelých obchodů.

Statistiky FAÚ a AML zákona v uplynulých letech

2019
2020
2021
2022

Celkem oznámených podezřelých obchodů

3 954

4 860

5 693

6 145

Podaná trestní oznámení

471

426

512

935

Zajištěné prostředy

2,3 mld. Kč

3,9 mld. Kč

2,0 mld. Kč

2,6 mld. Kč

Povinné osoby: Koho se AML zákon týká

Fyzické a právnické osoby, kterých se AML zákon týká, se nazývají povinné osoby. Jde o podnikatele, firmy a instituce, které provozují činnost ve vybraných odvětvích, které jsou dle AML zákona rizikové – tedy jsou často cílem pachatelů, kteří chtějí prát špinavé peníze.

Podrobný seznam povinných osob najdete v AML zákoně. Spadají mezi ně tyto firmy a subjekty:

  • banky, pojišťovny, investiční společnosti, poskytovatelé úvěrů a další finanční instituce,
  • realitní kanceláře, makléři a všichni, kdo se zabývají prodejem, pronájmem a správou nemovitostí,
  • advokáti a notáři,
  • účetní a auditorské firmy, účetní a finanční poradci,
  • směnárny a poskytovatelé platebních služeb,
  • zprostředkovatelé dluhopisů a jiných investičních produktů a investiční poradci,
  • kasina a jiné podniky provozující hazardní hry,
  • podniky obchodující s použitým zboží jako bazary nebo zastavárny,
  • obchodníci s virtuálními aktivy (např. kryptoměnami) nebo uměleckými díly,
  • obchodníci s drahými kovy a kameny,
  • a všichni ostatní, kdo přijímají platby v hotovosti nad 10 000 EUR – tedy zhruba 250 000 Kč (i pokud platbu přijmete pouze jednou).

„V případě, že si dotyčný není jistý, zda se svou podnikatelskou činností řadí mezi povinné osoby, může Finanční analytický úřad požádat o stanovisko,“

Jan Tomíšek

Partner advokátní společnosti Rowan Legal

AML zákon se tak týká řady běžných profesí, jako jsou účetní, realitní makléři, finanční poradci, ale také například e-shopů, na kterých koupíte zlato nebo na nich můžete platit kryptoměnami. AML zákon se tak týká tisíců podnikatelů a firem v Česku.

Povinnosti podle AML zákona

Administrativu spojenou s AML zákonem musíte plnit od chvíle, kdy začnete podnikat v jednom z výše uvedených segmentů, případně pokud přijde novela zákona, která váš subjekt do seznamu povinných osob zařadí (takto se například v roce 2024  zařadili mezi povinné osoby prodejci drahých kovů).

Povinnosti spojené s AML zákonem se dělí do několika fází, které si postupně projdeme:

  • identifikace klienta,
  • kontrola klienta,
  • neuskutečnění obchodu a nahlášení podezření,
  • systémová opatření.

Povinnosti a postup, jak je splnit, podrobněji popisujeme v samostatném článku Návod: Povinnou osobou krok za krokem.

1. Identifikace klienta dle AML zákona

Jako povinná osoba musíte:

  • Ověřit identitu klienta prostřednictvím platného dokladu totožnosti. Musíte to udělat před uzavřením dlouhodobého obchodního vztahu a u všech jednorázových transakcí nad 1 000 EUR. U jednorázových transakcí jste povinni ověřit totožnost klienta, když začne být zřejmé, že hodnota obchodu se přehoupne přes 1 000 EUR. Ověřit identitu klienta musíte také v případech, kdy vám transakce připadá podezřelá. Pokud klient platný doklad totožnosti nepředloží, nesmíte s ním uzavřít obchodní vztah. 
  • Získat informace o skutečném majiteli firmy, pokud je zákazníkem právnická osoba.
  • Pořídit záznam o transakci a záznam o ověření klienta. Identifikační údaje z dokladu totožnost jste povinni uložit a archivovat po celou dobu trvání obchodního vztahu a dále pak po dobu 10 let od jeho ukončení.

„Klíčem k úspěšnému zavedení ověřování klientů přes Bank iD je přesně vědět, jaké údaje firma potřebuje a jak s nimi bude nakládat. Každá společnost má jiné možnosti a nástroje pro práci s daty, proto je zásadní mít jasně definované procesy. Jakmile má firma toto vyjasněno, samotné napojení na Bank iD už není technicky složité.“

Robert Brokl

Obchodní ředitel z Bankovní identity

Při ověřování identity klienta:

  • ověříte, zda je váš klient skutečně osobou na fotografii na předloženém dokladu totožnosti (typicky na občanském průkazu nebo pasu),
  • zaznamenáte všechny identifikační údaje z dokladu (nebo si uděláte kopii),
  • pokud klienta zastupuje někdo jiný, ověříte, zda k tomu má oprávnění (typicky plnou moc),
  • zjistíte, zda klient není osobou, vůči níž ČR uplatňuje mezinárodní sankce, nebo politicky exponovanou osobu (například poslancem, soudcem nebo ředitelem státního podniku) – obvykle stačí čestné prohlášení, kde vám klient potvrdí, že mezi tyto osoby nepatří.

Pokud je klient politicky exponovanou osobou, proveďte kontrolu původu jeho majetku, účelu a povahy obchodu. Například si vyžádejte doklady ke transakcím a ověřte je u věrohodných zdrojů. Pokud je klient na sankčním seznamu, nesmíte obchod realizovat a musíte podat oznámení FAÚ.

Totožnost klienta můžete ověřit osobně (například na pobočce a v prodejně podle předložené občanky), ale také vzdáleně. Například prostřednictvím:

  • zprostředkované identifikace na pobočce Czech POINTu,
  • bankovní identity,
  • eObčanky nebo podobného ekvivalentu.

Bankovní identita je nejrychlejší, nejbezpečnější a pro obě strany nejpohodlnější cesta, jak ověřit identitu klienta na dálku, a splnit tak AML legislativu. Ověření pomocí bankovní identity preferují i samotní klienti. Přečtěte si více o tom, jak ověření přes Bank iD funguje.

Po dobu 10 let od provedení transakce nebo ukončení obchodního vztahu musíte archivovat:

  • veškeré identifikační údaje z dokladu totožnosti nebo jeho kopii (například naskenovanou či ofocenou),
  • údaje o transakci (například částku a pořízené produkty či služby),
  • údaje o ověření (kdo, kdy a jak ověření provedl).

Záznam můžete archivovat fyzicky nebo elektronicky, je to na vás. Nejméně práce máte při archivaci s bankovní identitou. Ta záznamy automaticky ukládá do přehledného rozhraní.

2. Kontrola klienta dle AML zákona

Jako povinná osoba musíte provádět kontrolu klienta, a to jak na začátku při ověření identity, tak i v průběhu obchodního vztahu.

Kontrolu provádíte v těchto situacích: 

  • vždy na začátku obchodního vztahu,
  • když víte, že jednorázový obchod dosáhne hodnoty 15 000 EUR a více,
  • pokud je klient politicky exponovanou osobou,
  • pokud obchod považujete za podezřelý,
  • jako provozovatel hazardních her při každém obchodu v hodnotě alespoň 2 000 EUR, 
  • při převodu peněžních prostředků v hodnotě 1 000 EUR a více, který probíhá mimo účet (např. poukazování peněz).

Kontrola by měla probíhat následovně: 

  • zjistíte účel a povahu obchodu,
  • zjistíte skutečného majitele firmy, pokud je vaším klientem svěřenský fond nebo právnická osoba,
  • přezkoumáte zdroje peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká, 
  • zjistíte původ majetku, pokud jde o politicky exponovanou osobu.

Podrobný postup, jak kontrolu provést, popisujeme v článku Návod: Povinnou osobou krok za krokem.

U klientů s nízkým rizikem můžete kontrolu nahradit čestným prohlášením, které necháte klienta podepsat. V něm klient uvede, jaký je zdroj jeho financí, aniž by to musel prokazovat. U politicky exponovaných osob, nadměrně vysokých částek a podobných rizikových zakázek už čestné prohlášení nestačí. Nechte si od klienta poslat doklady o původu peněz.

Kontrolu máte povinnost provádět i po celou dobu trvání obchodního vztahu, jestliže si všimnete podezřelých transakcí.

3. Neuskutečnění obchodu a nahlášení podezření

Obchod nesmíte uskutečnit, pokud:

  • klient odmítne ověření identity,
  • klient neposkytne součinnost při kontrole (např. nedoloží původ peněz),
  • ověření identity klienta nelze z nějakého důvodu provést (např. klient nemá platný doklad),
  • máte pochybnosti o pravdivosti poskytnutých informací nebo pravosti předložených dokladů.

Jestliže se vám obchod zdá podezřelý, máte povinnost nahlásit to FAÚ bez zbytečného odkladu. FAÚ má pro tyto účely on-line formulář.

Typické příznaky podezřelého obchodu jsou:

  • poskytnuté identifikační údaje nepůsobí reálně,
  • výběry nebo převody na jiné účty následují krátce po bezhotovostních vkladech,
  • klient provádí nápadně více peněžních operací během krátkého časového období (oproti svým běžným zvyklostem),
  • peněžní částky neodpovídají svou výší majetkovým poměrům klienta,
  • klient provádí nezvykle složité nebo objemné obchody.

„Průběh šetření podezřelých obchodů závisí na kvalitě, včasnosti a povaze oznámeného podezřelého obchodu FAÚ. Pokud je oznámení kvalitní, tzn. je relevantní a obsahuje všechny potřebné informace a dokumenty, dochází k šetření podezřelého obchodu v souladu s AML zákonem. V souvislosti se šetřením podezřelých obchodů je vhodné upozornit na § 55 odst. 2 AML zákona, dle kterého platí, že FAÚ nemusí provádět šetření, pokud to s ohledem na zájem chráněný tímto zákonem není účelné“

JUDr. Ing. Magdalena Plevová

Finanční analytický úřad

Pozor! Všechny povinné osoby (a jejich zaměstnanci) musí zachovat mlčenlivost o všech skutečnostech týkajících se oznámení a šetření podezřelých obchodů.

4. Systémová opatření

Kromě soustavného ověřování a kontroly klientů musí povinné osoby dle AML zákona provést také některá jednorázová opatření:

  • určit pověřenou osobu, která bude mít dohled nad plněním AML povinností,
  • určit a nahlásit kontaktní osobu, která bude zodpovědná za komunikaci s FAÚ (pouze u některých sektorů),
  • minimálně jednou za 12 měsíců provést školení zaměstnanců o jejich povinnostech spojených s AML zákonem,
  • vypracovat a implementovat systém vnitřních zásad a hodnocení rizik ve formě dokumentace (můžete využít dostupné vzory) – tato povinnost platí pro úvěrové a finanční instituce, hazardní sektor, realitní sektor, osoby poskytující služby pro právnické osoby nebo svěřenské fondy a osoby poskytující služby spojené s virtuálními aktivy.

Postup, jak tyto opatření zavést do praxe, popisujeme v článku Návod: Povinnou osobou krok za krokem.

Pokuty za nesplnění AML povinností

Plnění povinností podle AML zákona hlídá Finanční analytický úřad a v některých případech i Česká obchodní inspekce nebo Česká národní banka. Úřady provádí namátkové kontroly, při kterých si mohou vyžádat záznamy o provedených ověřeních.

Do hledáčku úřadů se nejčastěji dostanete, pokud:

  • jste dosud nenahlásili vaši kontaktní osobu,
  • jste za celou dobu provozu neohlásili jediný podezřelý obchod,
  • je váš klient vyšetřován ohledně praní špinavých peněz.

Pokud byste povinnosti spojené s AML zákonem neplnili, hrozí vám pokuta až ve výši 130 000 000 Kč nebo zákaz činnosti.

S Bank iD splníte AML povinnosti jednoduše

Plnění legislativy kolem AML zákona je náročné na administrativu a navíc každá chyba při ověřování identity klienta může mít zásadní dopad na pověst vaší firmy. 

Bank iD je nejjednodušší a nejbezpečnější způsob, jak vzdáleně ověřit identitu vašich klientů a jednoduše vyřešit legislativní povinnosti.

  • Klient zvládne odbavit ověření totožnosti sám a zabere mu to jen pár minut.
  • Zbavíte se administrace spojené s ručním ověřováním a archivováním dat.
  • Identitu klientů neověřujete – pouze převezmete již ověřené údaje od jejich banky.
  • Nepoctiví klienti nemohou doklady zfalšovat. 
  • Tento způsob ověřování preferuje Finanční analytický úřad i také samotní klienti.

Pokud o ověřování klientů pomocí Bank iD uvažujete, ozvěte se nám. Zastřešujeme všechny bankovní identity na českém trhu a na AML identifikaci jsme experti.

Vyřešte povinnosti spojené s AML zákonem 

Vyzkoušejte, jak bankovní identita funguje.

Vyřešte AML legislativu pomocí Bank iD a usnadněte práci sobě i svým klientům

Dejte nám o sobě vědět – ozveme se nejpozději do 2 dnů a rádi s vámi Bank iD probereme. Zastřešujeme všechny bankovní identity na českém trhu a na AML identifikaci jsme experti.

Děkujeme za Vaši zprávu,
ozveme se nejpozději do dvou pracovních dnů.