Tiskové zprávy

Bankovní identita spustila elektronické podepisování pro každého

Bankovní identita spustila novinku, která lidem umožní podepsat dokumenty elektronicky bez registrace. Služba je pro veřejnost zdarma, stačí počítač nebo mobil a bankovní identita. Tuto službu ocení všichni zejména pokud potřebují podepsat přihlášku, předávací protokol, prohlášení, potvrzení, souhlas nebo smlouvu např. o pronájmu.

„Jsem rád, že více než 4 miliony občanů už používají svoji bankovní identitu pro online identifikaci u státních a firemních služeb. Teď bychom jim rádi usnadnili také podepisování dokumentů, a to elektronicky a průkazně. Proto spouštíme novou službu, kde si každý může vyzkoušet podepsat dokument zaručeným elektronickým podpisem přes bankovní identitu. Věříme, že díky naší službě se se elektronické podepisování v České republice stane stejně běžné jako platba kartou,“ vysvětluje Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Nová služba využívá zaručený elektronický podpis Bank iD SIGN, díky němuž lidé vždy jednoznačně prokáží, kdo a kdy dokument podepsal a že dokument nebyl po podpisu změněn. Nemusí instalovat žádné aplikace a ani se registrovat, stačí jim bankovní identita, tu má dostupnou více něž 6,5 milionu klientů českých bank.

Elektronický podpis přes bankovní identitu lidé využijí v běžných životních situacích, při podepisování dokumentů s fyzickými osobami, s podnikateli nebo firmami. Tento způsob podpisu je pohodlnější než tisk dokumentu, jeho podepsání tužkou a následné skenování.

Elektronický podpis má v České republice dlouhou historii. Před 24 lety, dne 1. října 2000, nabyl účinnosti Zákon o elektronickém podpisu. Dosud však jeho masivnímu rozvoji bránila především složitost a náročnost jeho používání.

„Zahraniční data ukazují, že země, kde veřejnost běžně využívá elektronické podpisování, jako je například Estonsko, přineslo úsporu 2 % HDP. Podobnou úsporu by mohlo rozšíření elektronického podpisování přinést i Česku,“ doplňuje Marek Růžička

Jak to funguje?

Podepisující nahraje dokument ve formátu PDF, určí umístění svého podpisu v dokumentu, vybere banku a přihlásí se prostřednictvím bankovní identity stejně jako do svého internetového bankovnictví. Odsouhlasí předání osobních údajů potřebných k podpisu, následně si může podepsaný dokument stáhnout. Celý proces je intuitivní a probíhá bez nutnosti instalace dalších aplikací nebo softwaru.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Rok spolupráce VZP a Bank iD: 300 000 přihlášených klientů

K přihlášení do aplikace Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP), největší zdravotní pojišťovny na českém trhu, využilo bankovní identitu už 300 tisíc klientů. Možnost přihlašování přes Bank iD do portálu Moje VZP a VZP point, který používá 1,8 milionu klientů, spustila VZP ČR přesně před rokem.

Bezpečné a jednoduché digitální přihlašování přes bankovní identitu usnadňuje komunikaci s pojišťovnou, odlehčuje provoz poboček a pomáhá zvýšit počet online klientů. Přes Moje VZP lze požádat o příspěvek z fondu prevence, zkontrolovat přehled zdravotní péče vykázané lékaři, nahlásit nové kontaktní údaje nebo požádat o novou kartičku pojištěnce.

„Přihlašování přes bankovní identitu je v současné době naprostým standardem, který Češi využívají denně pro komunikaci se soukromou sférou i veřejné správou. Bankovní identita nejen zjednodušuje a zrychluje celý proces, ale hlavně odstraňuje bariéry a usnadňuje život lidem v mnoha oblastech, zdravotnictví nevyjímaje,“ řekl Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Zhruba třetina všech registrací do portálu Moje VZP se v průběhu uplynulého roku uskutečnila právě prostřednictvím Bank iD. I z toho jasně vyplývá, že klienti bankovní identitu dobře znají a rádi ji využijí i pro komunikaci se svojí zdravotní pojišťovnou. Počet klientů využívající online komunikaci kontinuálně roste a předpokládáme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ uvedl Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

Přes bankovní identitu lze ověřit totožnost pro registraci do aplikace Moje VZP a následně ji využívat k přihlašování. Za rok spolupráce využilo bankovní identitu k přihlášení téměř 300 tisíc unikátních pojištěnců, a to nejen pro sebe, ale například i pro nahlášení svých dětí.

Elektronické komunikační nástroje VZP klientům dále umožňují ověření stavu pojištění (s možností nahlásit změnu tzv. kategorie pojištěnce), sledování přehledu plateb pojistného a v případě nedoplatku i jeho rychlé úhrady, nahlášení ztráty průkazu pojištěnce nebo přihlášení novorozence k VZP ČR, a také komfortní řešení některých dalších životních situací. Tyto služby vítají rovněž OSVČ klienti, kteří díky nim mohou snadno a rychle podat přehled OSVČ bez složitého vyplňování informací, které již VZP o klientovi eviduje. Pro většinu služeb lze využít i zjednodušenou mobilní aplikaci.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než šest milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem. 

Ostravská univerzita digitalizuje: uchazeči mohou využít Bank iD pro podání přihlášky

Uchazeči o prezenční, kombinované či distanční studium na Ostravské univerzitě mohou podat elektronickou přihlášku do 15. března letošního roku a to na všech šest fakult i na všechny typy studia: prezenční, distanční i kombinované. Univerzita tak navazuje na loňský podzim, kdy si vyzkoušela spolupráci s bankovní identitou poprvé. 

Letošní novinkou je rozšíření možností podání ePřihlášky pomocí bankovní identity na všechny fakulty Ostravské univerzity pro akademický rok 2024/25. Termín odevzdání je 15. března 2024. Univerzitu nyní navštěvuje 8 500 studentek a studentů. Letos zde ale registrují vyšší zájem o studium. Oproti stejnému období v loňském roce je počet přijatých přihlášek vyšší zhruba o třetinu.

Je překvapivé, že elektronické přihlášky k VŠ studiu ještě nejsou standardem.  Zapojení bankovní identity by to mělo změnit. Čerstvé zkušenosti z přihlášek na střední školy ukázaly, že bankovní identita je preferovaná varianta ověření totožnosti, pro online podání ji využilo 86 % uchazečů. Nepochybuju o tom, že studenti jsou stejně jako rodiče digitálně zdatní a disponují bankovní identitou,“ říká výkonný ředitel společnosti Bankovní identita Marek Růžička.

Možnost podání ePřihlášky k přijímacím zkouškám s ověřením přes Bank iD využilo loni v říjnu více než 70 uchazečů nově otevřeného oboru Zubní lékařství na Lékařské fakultě Ostravské univerzity. Zájem o tento obor byl enormní. Online podání přihlášek se osvědčilo. 

ePřihláška pro nás i pro uchazeče znamená velkou úsporu času a administrativy. V loňském roce jsme si vyzkoušeli, že ověření přes bankovní identitu zpřístupnilo elektronické přihlášky více uchazečům. Očekáváme proto, že podíl elektronických přihlášek i díky bankovní identitě v letošním roce výrazně vzroste,“ dodává Petr Kopecký, rektor Ostravské univerzity.

Elektronickou přihlášku ke studiu pomocí bankovní identity mohou v rámci přijímacího řízení nyní podat studenti rovněž na Univerzitu Hradec Králové, Univerzitu Pardubice a Západočeskou univerzita v Plzni. Kromě toho letos poprvé v historii České republiky mohli Bank iD využít rodiče žáků devátých tříd a zájemců o studium na víceletých gymnáziích při podání elektronické přihlášky ke studiu na střední škole. Bank iD tak využilo více než 86 % rodičů.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů 
u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než šest milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a podepsání dokumentů. V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita významně přispívá k digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem. 

Bank iD aktuality

ČERVENEC 2024

ČERVEN 2024

KVĚTEN 2024

Bank iD infografiky

Bankovní identita v každodenním životě

pdf

Kdy vám bankovní identita ulehčí život?

pdf

Bankovní identita
shrnutí za rok 2023

pdf

Kontakt pro média

Leila Goulliová

marketing a PR
PR@bankid.cz