Bank iD tiskové zprávy

Bankovní identitu využívá už 5 milionů lidí, nejčastěji pro přihlášení do datových schránek či Jendy

Počet uživatelů bankovní identity vzrostl již na 5 milionů, což představuje tři čtvrtiny Čechů v produktivním věku. Lidé využívají bankovní identitu zejména při komunikaci se státem, v prvním pololetí nejčastěji k přihlašování do datových schránek, dále do klientské zóny Jenda od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a do ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Z nestátních subjektů vedou zdravotní a komerční pojišťovny.

Překonání hranice 5 milionů uživatelů bankovní identity je pro nás silným potvrzením, že digitální identita má v České republice pevné místo. Těší nás, že pomáháme milionům lidí jednoduše, bezpečně a spolehlivě vyřizovat každodenní agendu online,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Vedou služby státu a zdravotní pojišťovny

„Datové schránky vedou dlouhodobě, protože lidé oceňují, že si nemusí pamatovat  přihlašovací údaje a mají přístup ke všem svým schránkám. Jenda pak doslova roste před očima, nové služby přibývají systematicky a srozumitelně,“ dodává Marek Růžička.

V nestátní sféře klienti bankovní identitu nejčastěji využívali u zdravotních a komerčních pojišťoven, zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny a Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra. Další v pořadí se umístily banky, provozovatelé sázek a loterií a e-shopy.

Ze služeb státu patřil k nejvyužívanějším i Digitální přihlašovací systém na střední školy (DiPSy), Portál občana a Portál dopravy. „Služby, které lidem usnadňují život, si velmi rychle získávají uživatele. Online přihlášky na střední školy už dnes rodiče berou jako samozřejmost a věříme, že stejně rychle si oblíbí i online žádost o řidičák s doručením do výdejního boxu,“ doplňuje Marek Růžička.

Tabulka: nejvíce využívané portály státu a firem

Pololetí 2025Státní službyFirmy
1.Datové schránkyVšeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
2.JendaKooperativa pojišťovna
3.ePortál ČSSZZdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky
4.DiPSyUNIQA pojišťovna
5.Portál občanaOborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

Bankovní identita (Bank iD) je nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti, kterou u služeb státu a firem využilo už pět milionů českých občanů.Ještě v červnu 2023 činil počet uživatelů tři miliony, čtyřmilionová hranice padla v lednu 2024. Lidé začali používat bankovní identitu v lednu 2021.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a elektronické podepisování dokumentů (např. na podepis.bankid.cz). V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita urychluje digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Aplikace Moje VZP hlásí rekordní zájem. Bankovní identita otevírá cestu k digitálním službám pojišťovny

Spolupráce největší české zdravotní pojišťovny VZP a Bankovní identity mění způsob, jakým lidé přistupují k informacím o čerpaných zdravotních službách a svém pojištění. Počet uživatelů zabezpečené aplikace a webové stránky Moje VZP a aplikace VZP Point překročil 2,75 milionu. U téměř třetiny nových registrací do Moje VZP lidé využili právě bankovní identitu, u níž oceňují rychlý a bezpečný přístup. V aplikaci Moje VZP se klienti během několika vteřin dostanou k přehledům čerpané péče, žádostem o příspěvky nebo ke svému virtuálnímu průkazu pojištěnce.

Zatímco v polovině roku 2023 používalo elektronické služby VZP přibližně jeden milion sedm set tisíc lidí, dnes je to o milion více. Uživatelé kromě základních funkcí čím dál častěji využívají i pokročilé nástroje.

„Významné využívání aplikace Moje VZP pozorujeme u všech jejích funkcionalit, nejmarkantnější nárůst vykazuje čerpání příspěvků fondu prevence. To se během velmi krátké doby z kamenných poboček překlopilo právě do online prostoru. Dnes už zhruba 90 % žádostí podávají naši klienti digitálně. Do aplikace kontinuálně přidáváme další nástroje k řešení nejrůznějších životních situací. Spolupráce s Bankovní identitou je tak pro mne logickou a správnou cestou, kterou navíc už ověřila také praxe,“ říká Ivan Duškov, náměstek ředitele VZP pro služby klientům.

Počet konkrétních problémů či situací, které se klienti pojišťovny již naučili řešit online, také kontinuálně roste.  Např. přehled OSVČ letos elektronicky podalo přes sto čtrnáct tisíc pojištěnců.

Rozšíření funkcí Moje VZP reaguje na rostoucí očekávání klientů. Mezi nejnovější a nejvíce oceňované patří:

  • digitální průkaz pojištěnce s možností okamžité žádosti o nový,
  • přímá online změna adresy, bankovního účtu nebo telefonu,
  • podání žádosti o příspěvek z fondu prevence s přiloženou účtenkou,
  • nahlášení změny životní situace pro účely plateb pojistného.

Tyto novinky navazují na již zavedené funkce jako je přehled vykázané péče nebo přímé podání přehledu OSVČ. Vše je dostupné v přehledném prostředí, bez nutnosti opakovaných návštěv pobočky.

„V oblasti zdravotnictví vidíme mimořádně silný posun. Lidé jsou zvyklí vyřídit si veškeré bankovní transakce online a totéž dnes očekávají i od své zdravotní pojišťovny. Díky bankovní identitě se mohou do Moje VZP přihlásit během několika vteřin. Není potřeba si nic pamatovat ani chodit na pobočku. Tím zásadně klesá bariéra vstupu do digitálních služeb. Spolupráce s VZP ukazuje, jak lze propojit důvěru s jednoduchým a bezpečným přístupem ke službám veřejného sektoru,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Přihlášení přes Bankovní identitu umožňuje rychlý a důvěryhodný přístup i těm, kteří jinak digitálním službám nevěří. Není třeba si zakládat nové přístupy ani si pamatovat hesla. Přístup funguje na principu, který lidé běžně používají při ověřování v internetovém bankovnictví.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a elektronické podepisování dokumentů (např. na podepis.bankid.cz). V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita urychluje digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Do knihovny v Praze nově i online. Díky bankovní identitě si přečtete přes 5 700 e-knih odkudkoli

Městská knihovna v Praze nově umožňuje registraci nových čtenářů online prostřednictvím bankovní identity. Díky tomu mohou lidé snadno získat přístup k více než 5 700 e-knihám a dalším digitálním službám, odkudkoli a bez nutnosti osobní návštěvy pobočky. Knihovna tím reaguje na rostoucí zájem o digitální řešení a zpřístupňuje své služby i těm, kteří preferují online komunikaci.

Knihovna loni evidovala přes 170 000 registrovaných čtenářů. Zavedením online registrace cílí především na ty, kteří chtějí služby vyřídit pohodlně a bez zbytečné administrativy. Nově se tak mohou stát čtenáři i lidé, kteří nemají knihovnu poblíž nebo dávají přednost digitálnímu prostředí.

„Zájem o online služby stále roste a Městská knihovna v Praze jde tomuto trendu naproti. Bankovní identitu dnes aktivně využívá 4,6 milionu lidí. I díky ní je přístup k vědomostem a zábavě jednodušší než kdy dříve. Čtenáři se mohou zaregistrovat odkudkoli bez ohledu na otevírací dobu,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Po registraci získají čtenáři plnohodnotný přístup ke službám knihovny. Kromě standardních výpůjček mohou vzdáleně rezervovat knihy, vstupovat do digitální knihovny s historickými tituly, využívat odborné databáze i samoobslužné kiosky v obchodních centrech. Zájem knihovna zaznamenává také o platformu BOOKPORT, která rozšiřuje nabídku o stovky titulů e-knih z oblasti beletrie i literatury faktu. Výběr zahrnuje detektivky, romány i populárně-naučné knihy od českých i zahraničních autorů. Platforma je dostupná na adrese: https://www.mlp.cz/bookport.

„Digitalizace interních procesů knihovny i služeb pro veřejnost je jedním ze strategických témat. V Bank iD jsme našli nástroj, jak snadno zpřístupnit služby knihovny všem, kteří o ně projeví zájem. Registrace nových čtenářek a čtenářů je s Bank iD záležitost na pár kliknutí,“ říká Martina Dokládalová, vedoucí Odboru služeb pro veřejnost Městské knihovny v Praze.

Podobným způsobem lze využít bankovní identitu také při registraci do dalších knihoven, například do Národní knihovny České republiky nebo Knihovny Akademie věd ČR, které nabízejí online přístup ke svým digitálním fondům.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a elektronické podepisování dokumentů (např. na podepis.bankid.cz). V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita urychluje digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.

Bank iD aktuality

ČERVEN 2025

KVĚTEN 2025

BŘEZEN 2025

Bank iD infografiky

Co je bankovní identita

pdf

Bankovní identita je běžná součást života

pdf

Bank iD souhrn
podzim 2024

pdf

Kontakt pro média

Leila Goulliová

marketing a PR
PR@bankid.cz