Časté dotazy uživatelů

Na této stránce najdete odpovědi na časté i méně časté otázky, které od uživatelů k bankovní identitě dostáváme.

Začínám

Díky bankovní identitě se můžete snadno a bezpečně přihlašovat do portálů firem, institucí a úřadů. Jednoduše tak s nimi můžete komunikovat a vyřídit různé věci online, a to kdykoli a odkudkoli. Můžete ověřit svoji totožnost, automaticky se vám předvyplní formuláře, nemusíte si pamatovat mnoho hesel. A můžete elektronicky podepisovat dokumenty a smlouvy.

Bankovní identitu už máte, pokud používáte online bankovnictví jedné ze zapojených bank. Nemusíte vůbec nic instalovat ani zřizovat. Bankovní identita jsou vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.

ojedinělých případech je nutné si bankovní identitu aktivovat (např. pokud byl váš bankovní účet v minulosti zřízen identifikací korunovou platbou). V takovém případě se prosím obraťte přímo na svou banku.

Je to velmi snadné. Na portálu úřadu, instituce nebo firmy, které využívají bankovní identitu, zvolíte přihlášení přes Bank iD. Z nabídky vyberete svou banku a budete přesměrováni na její stránky. V prostředí své banky zadáte své přihlašovací údaje a odsouhlasíte, která Vaše osobní data bude banka předávat. Poté budete přesměrováni zpět na daný portál, kde již bude Vaše totožnost ověřena.

Jen vy znáte přihlašovací údaje, firma ani úřad je nikdy neuvidí. Přihlášením přes bankovní identitu na portálu úřadu, instituce nebo firmy nedochází k propojení s vaším bankovním účtem, Vaše banka pouze  potvrzuje Vaši totožnost a osobní data.

Samotné přihlášení přes bankovní identitu si můžete zkusit na našich stránkách.

S používáním bankovní identity se můžete seznámit v sérii minipořadů České televize, dostupná je v internetovém archivu iVysílání.

Jako uživatel máte bankovní identitu vždy zdarma, tedy nejen ověření Vaší totožnosti, ale i elektronický podpis dokumentů.

Svoji bankovní identitu můžete využívat v mnoha portálech firem, institucí a úřadů. Jejich celkový přehled najdete na stránce Firmy a instituce s Bank iD.

Co mám dělat, když ...

Pokud vaše banka není mezi zapojenými bankami, bankovní identitu u ní mít nemůžete. Pokud máte jiný bankovní produkt (spořící účet, termínovaný vklad, půjčku, hypotéku, aj.) u jiné zapojené banky, můžete využívat bankovní identitu od této banky.

Některé ze zapojených bank umožňují zřízení bankovní identity i pro občany, kteří u nich nemají bankovní účet. Je pak ovšem třeba navštívit jejich pobočku. V současné době to umožňuje Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a MONETA Money Bank.

Můžete využívat kteroukoli ze svých bankovních identit, máte-li internetové bankovnictví u více zapojených bank. V praxi to funguje tak, že u úřadu nebo firmy, která využívá bankovní identitu, kliknete při přihlášení na tlačítko „Bank iD“ a  vyberete si, kterou ze svých bankovních identit při tomto ověření totožnosti využijete. Záleží jen na vás, kterou svou banku zvolíte, výběr banky nemá na funkčnost bankovní identity vliv.

Pokud vám ověření přes bankovní identitu nefunguje, obraťte se na banku, jejíž bankovní identitu využíváte. Jistě vám ráda pomůže situaci vyřešit. Doporučujeme také zkontrolovat, že vaše banka nemá odstávku online služeb, kdy nejsou dostupné služby bankovní identity.

Informace o tom, kterým úřadům, firmám a institucím jste poskytl své osobní údaje prostřednictvím bankovní identity, jsou u většiny bank dostupné v internetovém bankovnictví. Některé banky při prvním využití bankovní klienty u nového poskytovatele služeb zasílají notifikaci/avízo emailem.

Pokud nechcete využívat bankovní identitu mimo svojí banku, můžete ji u většiny bank zrušit přímo ve svém internetovém bankovnictví. U všech bank je pak možné zrušit bankovní identitu osobně na pobočce banky. Internetové bankovnictví máte i po zrušení bankovní identity nadále plně funkční.

V takovém případě prosím neprodleně kontaktujte svou banku a zablokujte své přihlašovací údaje. U všech bank funguje pro tyto případy telefonní linka v režimu 24/7. Zároveň jsou banky připraveny vás nasměrovat, jak v daném případě dále postupovat. Postup je obdobný jako třeba při ztrátě platební karty.

Bezpečnost

Využívání bankovní identity je považováno za nejbezpečnější způsob ověření totožnosti. Banky používají nejmodernější technologie a bezpečnostní opatření k ochraně údajů, včetně šifrování a vícefaktorového ověřování. Bankovní identita vyžaduje ověření vaší totožnosti na základě přísných bezpečnostních protokolů, což minimalizuje riziko podvodů a zneužití osobních údajů.

Samotné ověření vaší totožnosti probíhá v prostředí banky. Úřady ani firmy nikdy neuvidí vaše přihlašovací údaje ani informace o vašich financích na bankovním účtu. Po zadání uživatelského jména a hesla přihlášení vždy potvrzujete mobilním klíčem nebo kódem z SMS zprávy.

 

Dodržujte základní bezpečnostní pravidla pro nakládání s citlivými údaji. Své přihlašovací údaje nikomu nesdělujte a s nikým je nesdílejte, a to ani v rámci své rodiny. Neklikejte na odkazy v SMS a e-mailových zprávách, obzláště pokud slibují výhodné nabídky nebo se vás snaží dostat pod časový tlak. Vždy si zkontrolujte adresu webových stránek, na kterých se přihlašujete svojí bankovní identitou. Vždy buďte pozorní a obezřetní.

Počty případů zneužití bankovní identity jsou minimální. Ke zneužití nejčastěji dochází v rámci rodiny (sdílení přístupových údajů  s rodinnými příslušníky) a odcizení identity prostřednictvím phishingu (podvodné SMS a emaily). Obecně platí, že v případech zneužití identity lidé nedodrželi základní bezpečnostní pravidla pro nakládání s citlivými údaji.

Při zneužití se zpravidla bohužel jedná o osobní selhání jednotlivce (jeho přílišná důvěra, nepozornost, sdílení přístupových údajů, reakce na „výhodné“ nabídky obdržené přes SMS nebo emailem apod.), kdy uživatel nevědomky spolupracuje s útočníkem.

Ochrana osobních údajů

Nedojde, předání vašich osobních údajů totiž po technické stránce probíhá podobně jako posílání peněz z banky na bankovní účet. Přihlásíte se do bankovního prostředí a dáte pokyn, aby banka odeslala vaše osobní data firmě či úřadu, a to jen ty údaje, které odsouhlasíte (např. ty, jež jsou nezbytné k uzavření smlouvy). Vaše banka nevidí, za jakým účelem to dělá a firma se nikdy nedostane k vašemu bankovnímu účtu, neboť jsou to oddělené systémy. Banka jen ověřuje vaši identitu.

Banka sama nemůže nikdy předávat žádné osobní údaje klienta, ani nemůže bez jeho souhlasu potvrzovat jeho identitu. Vždy záleží jen a pouze na vás, které své osobní údaje odsouhlasíte, že vaše banka při využití bankovní identity předá poskytovateli služeb (úřadu, firmě, instituci). Obvykle se jedná o jméno, příjmení a datum narození.

Ano, ve svém internetovém bankovnictví se můžete podívat, jakým firmám či úřadům jste souhlas se sdílením osobních údajů dosud poskytli, a můžete odmítnout jejich další využití.

Cizinci

Ano, mohou. Podmínkou je, aby cizinec vlastnil jakýkoli osobní doklad vydaný českým státem (trvalý pobyt, vízum dočasné ochrany, přechodný pobyt apod.).

Cizinci s českým osobním dokladem se strojově čitelnou zónou (mj. ze zemí mimo EU) mohou o bankovní identitu požádat svoji banku. Cizinci s českým osobním dokladem se strojově nečitelnou zónou mohou získat bankovní identitu v České spořitelně, Fio bance, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank. Další zapojené banky budou přibývat, aktuálně však neznáme konkrétní termín.

Elektronický podpis

Pro elektronický podpis potřebujete pouze připojení k internetu a svou bankovní identitu. O zřízení elektronického podpisu nemusíte žádat, nemusíte nic instalovat ani se registrovat. Zaručený elektronický podpis je součástí služeb Bank iD a je pro uživatele zdarma. Podepsat můžete na svém stolním počítači nebo notebooku nebo na svém mobilu. Pokud si nejste jistí, můžete si svůj elektronický podpis vyzkoušet na vzorovém dokumentu.

Elektronicky můžete podepsat smlouvy či dokumenty v portálech firem například při sjednání nové služby (např. sjednání investiční smlouvy).

Pokud chcete elektronicky podepsat svůj dokument, vyyužijte službu podepis.bankid.cz. Služba je určená pro veřejnost a její využití je zdarma.

Podepsat můžete většinu dokumentů v soukromoprávní oblasti, typově např. přihlášku, předávací protokol, prohlášení, potvrzení, pověření, souhlas, osvědčení, smlouvu, výpověď smlouvy apod.

Pro podpis dokumentu, který potřebujete poslat úřadům, musíte zatím využít pouze uznávaný podpis.

Způsob podpisu dokumentů je vždy na oboustranné dohodě, doporučujeme se s druhou stranou domluvit, aby souhlasila s elektronickou formou dokumentu. Podpis zaručeným elektronickým podpisem poskytuje všem zúčastněným vyšší právní jistotu než prostá kopie dokumentu s ručním podpisem.

Ano, je to možné. Poté, co podepíšete dokument a stáhnete si ho do svého počítače, můžete tento podepsaný dokument poslat e-mailem druhému podepisujícímu. Ten si dokument opět nahraje do webové aplikace podepis.bankid.cz a podepíše pomocí své bankovní identity. Počet podpisů na dokumentu není omezen, je však třeba dávat pozor, aby se jednotlivé vizualizace elektronického podpisu na dokumentu nepřekrývaly.

Platnost elektronického podpisu ověříte v programu na prohlížení PDF dokumentů (např. Adobe Acrobat Reader). V programu si můžete zobrazit elektronické podpisy dokumentu, pokud jsou podpisy zelené nebo žluté, je podpis platný. V našem případě je u podpisu žlutá barva s uvedením "Platnost podpisu neznámá", protože nejde o kvalifikovaný certifikát. Žlutá barva u klientského certifikátu nemá vliv na platnost podpisu a můžete jednoznačně prokázat, kdo a kdy dokument podepsal.

Pokud hledáte časté otázky firem k Bank iD, najdete je na této stránce.