Časté dotazy uživatelů

Na této stránce najdete odpovědi na časté i méně časté otázky, které od uživatelů k bankovní identitě dostáváme.

Informace pro uživatele Bank iD

Díky Bank iD se můžete snadno a bezpečně přihlásit do portálů firem, institucí a úřadů. Jednoduše tak s nimi můžete komunikovat a vyřídit různé věci online, a to kdykoli a odkudkoli. Můžete se ověřit, automaticky se vám na webu či v aplikacích předvyplní formuláře, nemusíte si už ani pamatovat tolik hesel. A můžete rovněž online podepisovat dokumenty a smlouvy.

Bank iD už máte, pokud používáte online bankovnictví u jedné ze zapojených bank. Nemusíte vůbec nic instalovat ani si pamatovat další přihlašovací údaje apod. Pouze v některých případech je nutné si bankovní identitu aktivovat (např. pokud byl váš účet zřízen identifikací korunovou platbou). V takovém případě se prosím obraťte přímo na svou banku.

Je to velmi snadné. Na portálu úřadu nebo firmy, které využívají Bank iD, zvolíte přihlášení přes Bank iD. Vyberete ověření prostřednictvím své banky a budete přesměrováni na stránky banky, kde zadáte své přihlašovací údaje a odsouhlasíte, která data o sobě budete předávat. Poté budete přesměrováni zpět na daný portál, kde již budete ověřeni. Přihlašovací údaje vidíte jen vy a vaše banka, firma ani úřad je neuvidí nikdy. Přihlášení přes bankovní identitu si můžete zkusit na našich stránkách.

Ano, využívání Bank iD je velice bezpečné, jelikož službu poskytují samy banky. Provoz těchto systémů je pod neustálým dohledem. Úřady ani firmy nikdy neuvidí vaše heslo či jiné přihlašovací údaje ani žádné údaje o vašich bankovních produktech. Nemusíte se tedy bát, že by v případě jejich napadení mohlo být ukradeno vaše heslo pro přihlášení do banky.

Nikoli, předání vašich osobních údajů totiž po technické stránce probíhá podobně jako posílání peněz z banky na účet firmy. Přihlásíte se do bankovního prostředí a dáte pokyn, aby banka odeslala vaše data firmě či úřadu, a to jen ty údaje, které odsouhlasíte (např. ty, jež jsou nezbytné k uzavření smlouvy). Vaše banka nevidí, za jakým účelem to dělá, a firma se nikdy nedostane k vašemu bankovnímu účtu, neboť jsou to oddělené systémy. Banky jen ověřují vaši identitu.

Jako uživatel máte bankovní identitu zcela zdarma, tedy nejen bezpečné přihlášení, ale i ověření osobních údajů, vyplňování dokumentů či online podpis dokumentů a smluv.

Služby Bank iD můžete využívat v různých portálech firem, institucí a úřadů. Jejich přehled najdete na stránce Firmy a instituce s Bank iD.

Elektronicky můžete podepsat smlouvy či dokumenty například v portálu soukromé firmy při sjednání nového produktu či služby (např. sjednání investiční smlouvy). Dokument může prostřednictvím online podpisu podepsat každý, kdo má bankovní identitu. O zřízení možnosti elektronického podpisu nemusíte žádat, je součástí Bank iD a rovněž zdarma

Máte-li online bankovnictví jedné ze zapojených bank, pak již bankovní identitu využíváte, a to pro přihlášení do svého internetového bankovnictví. Samozřejmě se můžete rozhodnout, zda tento bezpečný a jednoduchý způsob přihlášení, který již znáte, budete využívat i pro přihlášení do jiných portálů (než do své banky), nebo nikoli. Je to zcela na vás.

Samozřejmě můžete využívat kteroukoli svou bankovní identitu, máte-li ji u více bank. V praxi to funguje tak, že u úřadu či firmy, která využívá Bank iD, kliknete při přihlášení na tlačítko „Bank iD“ a tam si vyberete, kterou ze svých bankovních identit využijete pro své ověření. Záleží jen na vás, kterou banku zvolíte.
Cizinci s českým osobním dokladem se strojově čitelnou zónou (mj. ze zemí mimo EU) mohou o bankovní identitu požádat svoji banku. Cizinci s českým osobním dokladem se strojově nečitelnou zónou mohou získat bankovní identitu v České spořitelně, Fio bance, MONETA Money Bank a Raiffeisenbank. V průběhu roku 2024 ji bude možné zřídit i u dalších bank (právě na tom pracují).
Ano, některé ze zapojených bank umožňují zřízení bankovní identity i pro občany, kteří u nich nemají účet. Je pak ovšem třeba navštívit jejich pobočku. V současné době to umožňuje Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a MONETA Money Bank.
Pokud vám ověření přes Bank iD do online bankovnictví, firem či úřadů nefunguje, obraťte se na banku, jejíž bankovní identitu využíváte. Jistě vám ráda pomůže situaci vyřešit.
V takovém případě se prosím neprodleně obraťte na svou banku. Doporučujeme postupovat obdobně jako třeba při ztrátě platební karty.
Po přihlášení do online bankovnictví máte k ruce přehled, kde jasně najdete, u kterých firem či úřadů jste kterou službu využili a komu jste poskytli své údaje.

Ve svém internetovém bankovnictví se samozřejmě můžete podívat, jakým firmám či úřadům jste souhlas se sdílením osobních údajů dosud poskytli, a můžete odmítnout jejich další využití.

Informace pro uživatele služby SIGN

Pro elektronický podpis potřebujete pouze připojení k internetu a svou bankovní identitu. Nemusíte nic instalovat ani se registrovat. Podepsat můžete na svém stolním počítači nebo notebooku nebo na svém mobilu. Pokud si nejste jistí, můžete si svůj elektronický podpis vyzkoušet na vzorovém dokumentu.

Podepsat můžete většinu dokumentů v soukromoprávní oblasti, typově např. přihlášku, předávací protokol, prohlášení, potvrzení, pověření, souhlas, osvědčení, smlouvu, výpověď smlouvy apod. Pro podpis dokumentu, který potřebujete poslat úřadům, musíte zatím využít pouze uznávaný podpis.

Způsob podpisu dokumentů je vždy na oboustranné dohodě, doporučujeme se s druhou stranou domluvit, aby souhlasila s elektronickou formou dokumentu. Podpis zaručeným elektronickým podpisem poskytuje všem zúčastněným vyšší právní jistotu než prostá kopie dokumentu s ručním podpisem.
Ano, je to možné. Poté, co podepíšete dokument a stáhnete si ho do svého počítače, můžete tento podepsaný dokument poslat e-mailem druhému podepisujícímu. Ten si dokument opět nahraje do webové aplikace podepis.bankid.cz a podepíše pomocí své bankovní identity. Počet podpisů na dokumentu není omezen, je však třeba dávat pozor, aby se jednotlivé vizualizace elektronického podpisu na dokumentu nepřekrývaly.

Platnost elektronického podpisu ověříte v programu na prohlížení PDF dokumentů (např. Adobe Acrobat Reader). V programu si můžete zobrazit elektronické podpisy dokumentu, pokud jsou podpisy zelené nebo žluté, je podpis platný. V našem případě je u podpisu žlutá barva s uvedením "Platnost podpisu neznámá", protože nejde o kvalifikovaný certifikát. Žlutá barva u klientského certifikátu nemá vliv na platnost podpisu a můžete jednoznačně prokázat, kdo a kdy dokument podepsal.

Ostatní otázky kolem bankovní identity

Bankovní identita je řešení dostupné pro kohokoli, kdo má účet v některé z českých bank, které se ke službě Bank iD připojily (zapojené banky). Vizí do budoucna je jedno evropské propojení (jedno univerzální řešení pro všechny použitelné po celé Evropě), ovšem prozatím se Bank iD soustředí primárně na digitalizaci Česka.

Podobné projekty spočívající ve spolupráci bank a státu již několik let úspěšně usnadňují každodenní činnosti lidem v různých zemích, například v Norsku, Dánsku, Švédsku, Belgii, Kanadě, Indii, SAE nebo na Novém Zélandu. Bankovní identita je tam fungujícím a ověřeným konceptem. A přesně v to doufáme i my, neboť to značně zjednoduší život i českým uživatelům.
Elektronická identita se již stala hybnou silou digitální ekonomiky v celé řadě evropských zemí. Její zavedení vede k vyššímu využití online služeb napříč různými sektory. Týká se to zejména digitálního onboardingu, přihlašování do klientské zóny, aktualizace dat či online podepisování. A to není vše – vznikat budou i další služby na míru.

Pokud hledáte časté otázky firem k Bank iD, najdete je na této stránce.