Časté dotazy uživatelů
Na této stránce najdete odpovědi na časté i méně časté otázky, které od uživatelů k bankovní identitě dostáváme.
Informace pro uživatele Bank iD
Jaké jsou výhody bankovní identity pro mě jako uživatele?
Díky Bank iD se můžete snadno a bezpečně přihlásit do portálů firem, institucí a úřadů. Jednoduše tak s nimi můžete komunikovat a vyřídit různé věci online, a to kdykoli a odkudkoli. Můžete se ověřit, automaticky se vám na webu či v aplikacích předvyplní formuláře, nemusíte si už ani pamatovat tolik hesel. A můžete rovněž online podepisovat dokumenty a smlouvy.
Kde a jak si bankovní identitu vlastně vytvořím?
Jak funguje přihlášení přes bankovní identitu?
Je to velmi snadné. Na portálu úřadu nebo firmy, které využívají Bank iD, zvolíte přihlášení přes Bank iD. Vyberete ověření prostřednictvím své banky a budete přesměrováni na stránky banky, kde zadáte své přihlašovací údaje a odsouhlasíte, která data o sobě budete předávat. Poté budete přesměrováni zpět na daný portál, kde již budete ověřeni. Přihlašovací údaje vidíte jen vy a vaše banka, firma ani úřad je neuvidí nikdy. Přihlášení přes bankovní identitu si můžete zkusit na našich stránkách.
Jsou služby bankovní identity dostatečně bezpečné?
Nedojde při využívání bankovní identity k úniku mých údajů?
Nikoli, předání vašich osobních údajů totiž po technické stránce probíhá podobně jako posílání peněz z banky na účet firmy. Přihlásíte se do bankovního prostředí a dáte pokyn, aby banka odeslala vaše data firmě či úřadu, a to jen ty údaje, které odsouhlasíte (např. ty, jež jsou nezbytné k uzavření smlouvy). Vaše banka nevidí, za jakým účelem to dělá, a firma se nikdy nedostane k vašemu bankovnímu účtu, neboť jsou to oddělené systémy. Banky jen ověřují vaši identitu.
Kolik mě využívání bankovní identity vlastně stojí?
Jako uživatel máte bankovní identitu zcela zdarma, tedy nejen bezpečné přihlášení, ale i ověření osobních údajů, vyplňování dokumentů či online podpis dokumentů a smluv.
Kde všude mohu svou bankovní identitu využívat?
Služby Bank iD můžete využívat v různých portálech firem, institucí a úřadů. Jejich přehled najdete na stránce Firmy a instituce s Bank iD.
Kde můžu využít elektronický podpis přes Bank iD?
Elektronicky můžete podepsat smlouvy či dokumenty například v portálu soukromé firmy při sjednání nového produktu či služby (např. sjednání investiční smlouvy). Dokument může prostřednictvím online podpisu podepsat každý, kdo má bankovní identitu. O zřízení možnosti elektronického podpisu nemusíte žádat, je součástí Bank iD a rovněž zdarma.
Co když svou bankovní identitu nechci využívat?
Máte-li online bankovnictví jedné ze zapojených bank, pak již bankovní identitu využíváte, a to pro přihlášení do svého internetového bankovnictví. Samozřejmě se můžete rozhodnout, zda tento bezpečný a jednoduchý způsob přihlášení, který již znáte, budete využívat i pro přihlášení do jiných portálů (než do své banky), nebo nikoli. Je to zcela na vás.
Kterou bankovní identitu mám využívat, pokud mám účty u více bank?
Mohou bankovní identitu využívat i cizinci?
Mohu Bank iD mít, i když ji moje banka nepodporuje?
Co mám dělat, pokud mi bankovní identita nefunguje?
Jak mám postupovat při podezření na zneužití bankovní identity?
Dozvím se, u kterých firem či úřadů jsem využil/a bankovní identitu?
Můžu vzít zpět souhlas se sdílením svých osobních údajů?
Ve svém internetovém bankovnictví se samozřejmě můžete podívat, jakým firmám či úřadům jste souhlas se sdílením osobních údajů dosud poskytli, a můžete odmítnout jejich další využití.
Informace pro uživatele služby SIGN
Musím mít nějakou aplikaci, abych mohl elektronicky podepsat?
Pro elektronický podpis potřebujete pouze připojení k internetu a svou bankovní identitu. Nemusíte nic instalovat ani se registrovat. Podepsat můžete na svém stolním počítači nebo notebooku nebo na svém mobilu. Pokud si nejste jistí, můžete si svůj elektronický podpis vyzkoušet na vzorovém dokumentu.
Jaké dokumenty můžu podepsat zaručeným elektronický podpisem?
Podepsat můžete většinu dokumentů v soukromoprávní oblasti, typově např. přihlášku, předávací protokol, prohlášení, potvrzení, pověření, souhlas, osvědčení, smlouvu, výpověď smlouvy apod. Pro podpis dokumentu, který potřebujete poslat úřadům, musíte zatím využít pouze uznávaný podpis.
Když dokument podepíšu elektronicky, musí ho protistrana akceptovat?
Potřebuji na dokument dva a více podpisů, lze to?
Jak ověřím platnost elektronického podpisu?
Platnost elektronického podpisu ověříte v programu na prohlížení PDF dokumentů (např. Adobe Acrobat Reader). V programu si můžete zobrazit elektronické podpisy dokumentu, pokud jsou podpisy zelené nebo žluté, je podpis platný. V našem případě je u podpisu žlutá barva s uvedením "Platnost podpisu neznámá", protože nejde o kvalifikovaný certifikát. Žlutá barva u klientského certifikátu nemá vliv na platnost podpisu a můžete jednoznačně prokázat, kdo a kdy dokument podepsal.
Ostatní otázky kolem bankovní identity
Je Bank iD národním řešením, nebo součástí globálního standardu?
Jaké jsou zkušenosti s bankovní identitou v zahraničí?
Podobné projekty spočívající ve spolupráci bank a státu již několik let úspěšně usnadňují každodenní činnosti lidem v různých zemích, například v Norsku, Dánsku, Švédsku, Belgii, Kanadě, Indii, SAE nebo na Novém Zélandu. Bankovní identita je tam fungujícím a ověřeným konceptem. A přesně v to doufáme i my, neboť to značně zjednoduší život i českým uživatelům.
Elektronická identita se již stala hybnou silou digitální ekonomiky v celé řadě evropských zemí. Její zavedení vede k vyššímu využití online služeb napříč různými sektory. Týká se to zejména digitálního onboardingu, přihlašování do klientské zóny, aktualizace dat či online podepisování. A to není vše – vznikat budou i další služby na míru.
Pokud hledáte časté otázky firem k Bank iD, najdete je na této stránce.