Bankovní identitu využívá už 5 milionů lidí, nejčastěji pro přihlášení do datových schránek či Jendy

Počet uživatelů bankovní identity vzrostl již na 5 milionů, což představuje tři čtvrtiny Čechů v produktivním věku. Lidé využívají bankovní identitu zejména při komunikaci se státem, v prvním pololetí nejčastěji k přihlašování do datových schránek, dále do klientské zóny Jenda od Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a do ePortálu České správy sociálního zabezpečení. Z nestátních subjektů vedou zdravotní a komerční pojišťovny.

Překonání hranice 5 milionů uživatelů bankovní identity je pro nás silným potvrzením, že digitální identita má v České republice pevné místo. Těší nás, že pomáháme milionům lidí jednoduše, bezpečně a spolehlivě vyřizovat každodenní agendu online,“ říká Marek Růžička, výkonný ředitel společnosti Bankovní identita.

Vedou služby státu a zdravotní pojišťovny

„Datové schránky vedou dlouhodobě, protože lidé oceňují, že si nemusí pamatovat  přihlašovací údaje a mají přístup ke všem svým schránkám. Jenda pak doslova roste před očima, nové služby přibývají systematicky a srozumitelně,“ dodává Marek Růžička.

V nestátní sféře klienti bankovní identitu nejčastěji využívali u zdravotních a komerčních pojišťoven, zejména Všeobecné zdravotní pojišťovny a Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra. Další v pořadí se umístily banky, provozovatelé sázek a loterií a e-shopy.

Ze služeb státu patřil k nejvyužívanějším i Digitální přihlašovací systém na střední školy (DiPSy), Portál občana a Portál dopravy. „Služby, které lidem usnadňují život, si velmi rychle získávají uživatele. Online přihlášky na střední školy už dnes rodiče berou jako samozřejmost a věříme, že stejně rychle si oblíbí i online žádost o řidičák s doručením do výdejního boxu,“ doplňuje Marek Růžička.

Tabulka: nejvíce využívané portály státu a firem

Pololetí 2025Státní službyFirmy
1.Datové schránkyVšeobecná zdravotní pojišťovna České republiky
2.JendaKooperativa pojišťovna
3.ePortál ČSSZZdravotní pojišťovna ministerstva vnitra České republiky
4.DiPSyUNIQA pojišťovna
5.Portál občanaOborová zdravotní pojišťovna zaměstnanců bank, pojišťoven a stavebnictví

Bankovní identita (Bank iD) je nejpoužívanější metodou digitálního ověření totožnosti, kterou u služeb státu a firem využilo už pět milionů českých občanů.Ještě v červnu 2023 činil počet uživatelů tři miliony, čtyřmilionová hranice padla v lednu 2024. Lidé začali používat bankovní identitu v lednu 2021.

Pro editory: 

Bankovní identita, digitální občanka, je zdaleka nejpoužívanější a bezpečnou metodou digitálního ověření totožnosti českých občanů u státních institucí a firem. Bankovní identitu má více než 6,5 milionů klientů bank, kteří využívají elektronické bankovnictví. Umožňuje jim jednoduché a bezpečné přihlášení k portálům státní správy i firem, jednoznačné prokázání osobních údajů (např. plnoletosti) a elektronické podepisování dokumentů (např. na podepis.bankid.cz). V České republice funguje od ledna 2021 pod značkou Bank iD. Bankovní identita urychluje digitalizaci státní agendy i služeb soukromých firem.